کد مطلب:227838 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

تألیفات امام رضا
آن حضرت تألیفات بسیاری دارند كه بعضی از آن ها عبارتند از:

1. آنچه در پاسخ پرسش های محمد بن سنان در خصوص علل احكام شرعی نوشته اند.

2. عللی كه فضل بن شاذان می گوید آن ها را از امام رضا علیه السلام شنیده و جمع آوری كرده است. این كتاب را در حقیقت امام علیه السلام بر فضل املا نموده اند.

3. آنچه برای مأمون درباره ی كلیات شریعت نوشته اند. حسن بن علی بن شعبه در تحف العقول روایت كرده است: مأمون، فضل بن سهل را



[ صفحه 91]



نزد امام رضا علیه السلام فرستاد و گفت دوست دارم كلیاتی از حلال و حرام و فرایض و سنن برایم فراهم كنی، زیرا تو حجت خدا و معدن علم هستی. آنگاه امام دوات و كاغذ خواستند و به فضل گفتند بنویس.

4. آنچه برای مأمون درباره ی اسلام و دستورهای دینی نوشته اند.

5. الرسالة المذهبه یا الرساله الذهبیه [1] در طب. آن حضرت این رساله را درباره ی صحت مزاج و راهنمایی به غذاها و نوشیدنی ها و دواها نوشته اند.

6. كتاب فقه الرضا علیه السلام، كه در خصوص ابواب فقهی است و پیش از زمان مجلسی اول، چندان معروف نبوده است و بعدها مشهور شد. علت اشتهار این است كه گروهی از مردم قم این كتاب را به مكه ی مكرمه آوردند و قاضی امیر سید حسین اصفهانی آن را مطالعه و یقین كرد كه از تألیفات امام رضا علیه السلام است. البته اكثر محققان، صحت این كتاب را ثابت ندانسته اند، زیرا اگر از تألیفات امام بود، قطعا مشهور می شد و به حد تواتر می رسید.

7. صحیفة الرضا علیه السلام

این كتاب كه به نام مسند الرضا در مجمع البیان آمده و با نام رضویات در كشف الغمه آمده است، از كتاب های معروف و مورد اعتماد می باشد. [2] .



[ صفحه 92]




[1] به آن جهت ذهبيه خوانده اند كه مأمون دستور داده بود آن را به آب طلا بنويسند.

[2] سيره ي معصومان، سيد محسن امين، صص 194 - 192.